CMS – co to jest i do czego służy
Praktycznie każdy z nas może w tym momencie stworzyć swoją prostą stronę internetową, na przykład bloga. Nie jest do tego potrzebna ani biegła znajomość języków programowania, ani też specjalny sprzęt czy oprogramowanie. Wystarczy utworzyć konto w tzw. systemie zarządzania treścią, czyli CMS-ie, który otwiera takie możliwości. Tam, przy pomocy panelu użytkownika możemy dowolnie zarządzać i modyfikować treść wyświetlaną na naszej stronie internetowej.
Co to jest CMS?
CMS to system wyposażony w panel administracyjny i odpowiednie narzędzia, którego zadaniem jest budowa strony internetowej oraz umożliwienie swobodnego zarządzania wyświetlaną treścią. Tego typu narzędzia po raz pierwszy zaczęły powstawać w okolicy roku 1995, a więc nie jest to nowość. Sam skrót CMS odnosi się do anglojęzycznego content management system, czyli system zarządzania treścią. CMS-y wykorzystuje się do tworzenia zarówno prostych, jednowątkowych stron internetowych, jak i rozbudowanych sklepów online czy portali newsowych. Istotną kwestią jest fakt, że w systemie CMS bez problemu można dodawać nowe treści, aktualizować lub usuwać starsze wątki, co świetnie się sprawdza przy tworzeniu blogów firmowych, wspomnianych wcześniej sklepów czy kanałów informacyjnych. Systemy typu CMS są ogólnodostępne w Internecie pod postacią Open Source, choć istnieje możliwość wykupienia do nich dostępu w usłudze SaaS, a nawet stworzenia autorskiego CMS-a.
Autorski CMS, CMS SaaS oraz CMS Open Source
Współczesne zasoby internetowe oferują dwa podstawowe rodzaje systemu CMS – Open Source i SaaS. Pierwszy z nich oznacza takie systemy, których kod źródłowy jest otwarty, a dostęp do plików, wtyczek i narzędzi jest darmowy. Minusem jest jednak aspekt bezpieczeństwa – otwarty kod to otwarte drzwi do cyberataków, o ile nie aktualizuje się oprogramowania na bieżąco. Drugi rodzaj systemu – dostępny w usłudze System as a Service – oznacza „wykupienie miejsca” w zamkniętym, zabezpieczonym kodzie i gotowych szablonach. Ingerencja w szablony i ich personalizacja jest możliwa tylko w pewnym stopniu, więc o pełnym dedykowaniu CMS-u pod potrzeby użytkownika można zapomnieć. Udając się do software house’u, zyskamy dostęp do trzeciego rozwiązania – autorskiego CMS-u. Taki system jest w pełni spersonalizowany, napisany od podstaw pod konkretne wymagania i oczekiwania klienta. Czy jest to rozwiązanie lepsze? Nie zawsze – zależy, czego oczekujemy i czy pokrewny efekt udałoby się uzyskać w systemie Open Source. Czy jest to drogie rozwiązanie? Na pewno droższe od wykupienia dostępu do SaaS. Nie powinno dziwić to, że autorskie CMS-y nie należą do najpopularniejszych.
Po czym poznać dobry CMS?
Systemów CMS w Internecie jest mnóstwo i – jak łatwo się domyślić – jedne sprawdzą się lepiej, a inne gorzej niż konkurencja. Warto więc poznać cechy dobrego CMS-u:
- Jest intuicyjny, łatwy w obsłudze, nie potrzeba wcześniejszego doświadczenia;
- Działa szybko i responsywnie, aktualizacje informacji pojawiają się natychmiast;
- Dodawanie i edycja treści jest możliwa bez znajomości języków, np. HTML, CSS;
- Dostępne są dodatki ułatwiające pracę i poprawiające wydajność strony;
- Możliwe jest optymalizowanie strony pod kątem SEO (np. dodawanie meta opisów, edycja meta tagów, tworzenie przyjaznych adresów URL);
- Dostępne jest tworzenie kont do danej strony z różnym zakresem uprawnień;
- Istnieje możliwość dostosowania strony do widoku desktopowego i mobilnego;
- Dostępny jest helpdesk lub dział wspierający użytkownika w przypadku usterek;
- System ma rozbudowaną społeczność i ugruntowaną pozycję na rynku IT.
Dla każdego użytkownika będzie liczyć się coś innego, jednak bezpieczeństwo, responsywność i intuicyjność CMS-u to absolutna podstawa.
Najpopularniejsze systemy CMS
Jeżeli nie wiesz, który system CMS będzie najlepszym wyborem, możesz podążyć za głosem społeczności. Sprawdź, jak wygląda struktura najpopularniejszych systemów CMS (dane za rok 2022):
- WordPress – niekwestionowany król CMS-ów, na której stoi 2/3 stron www;
- Wix – narzędzie umożliwiające tworzenie stron w formule „drag and drop”;
- SquareSpace – intuicyjny program CMS do tworzenia profesjonalnej strony;
- Joomla – rozbudowane, zaawansowane narzędzie otwierające wiele opcji;
- Drupal – zaawansowany framework wymagający minimum wiedzy coderskiej;
Ze względu na swoją specyfikację, oddzielamy CMS dedykowane sektorowi e-commerce od pozostałych CMS-ów. Do grupy narzędzi zorientowanych na e-handel należą:
- Woocomerce – najpopularniejszy system CMS dla sklepów internetowych;
- Shopify – jedno z pierwszych narzędzi do kompletnego zarządzania e-sklepem;
- Presta Shop – jedno z najpopularniejszych rozwiązań w polskim e-commerce;
- Magento – zaawansowany system CMS rozwijany obecnie przez grupę Adobe;
- Open Cart – jeden z lepszych wyborów do stworzenia prostego sklepu online;
W 4bsystems najczęściej korzystamy z rozwiązań bazujących na platformach WordPress i Presta Shop. Dzieje się tak, ponieważ narzędzia te umożliwiają relatywnie najszerszy wachlarz możliwości, bogaty wybór wtyczek i pakietów dodatkowych. Dzięki temu każda realizacja dla naszych klientów wygląda dokładnie tak, jak tego oczekują.
CMS – samodzielnie czy we współpracy z agencją?
Istotą systemów CMS jest to, że praktycznie każda osoba – niezależnie od swojego stażu w programowaniu czy w ogóle doświadczenia – może stworzyć swoją stronę www. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by w ten sposób rozpocząć przygodę z pisaniem bloga, stworzyć swoją internetową książkę kulinarną czy przygotować kreatywną prezentację domu na sprzedaż. Jeśli jednak nie mamy doświadczenia w programowaniu, tworzenie nieco bardziej rozbudowanych projektów może okazać się zbyt wymagające. Można oczywiście pójść na kompromis i zaakceptować rezultat w stylu „zrobiłem najlepiej, jak umiałem”. Jednak znacznie pewniejszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług software house’u. Zatrudnieni w niej specjaliści kompleksowo przygotują Twoją stronę internetową, a cały projekt zostanie wykonany sprawnie, zgodnie z wytycznymi zamawiającego. Atutem jest także cena – znacznie szybciej i taniej jest stworzyć coś od podstaw niż zlecić poprawki, które finalnie mogą się okazać nieopłacalne.