Dlaczego warto skorzystać z usługi copywritingu
Natłok reklam i wszechobecnych bodźców sprawia, że stajemy się coraz bardziej obojętni na działania marketingowe. W oczywisty sposób nie jest to w smak producentom, którzy chcą docierać ze swoim towarem lub usługą do konsumenta. Potrzebne jest więc coś, co z jednej strony pozwoli wykreować potrzebę posiadania danego produktu, a z drugiej strony pomoże w budowaniu więzi z klientem. To zadanie należy między innymi do copywriterów, którzy poprzez copywriting dokonują interakcji z konsumentem.
Czym jest copywriting?
Pierwotne znaczenie tego słowa odnosiło się do marketingowego procesu tworzenia sloganów reklamowych. Osoba odpowiedzialna za wykonywanie tego zadania – zwana copywriterem – była jednym z członków zespołu kreatywnego. Niech Was jednak nie zmyli „copy” w haśle copywriting – teksty i hasła nie były powtarzalne, nie kopiowano ani nie powielano treści. W tym przypadku „copy” odnosiło się do egzemplarza danego produktu, co oznacza, że „copywriting” można tłumaczyć jako „pisanie o produkcie”. Po pewnym czasie copywriterom powierzono nadzór nad scenariuszem reklamowym w radiofonii. Do tej pory to zadanie pełnili dziennikarze radiowi, jednak ich sposób reklamy (ograniczający się do suchego odczytania informacji o firmie) był nieatrakcyjny. Gdy copywriting sprawdził się w reklamie radiowej, szybko został zaimplementowany także do scenariuszy reklamowych w telewizji.
Współczesna definicja copywritingu
Obecnie branża reklamowa znacznie się rozrosła i teksty marketingowe to już nie tylko chwytliwe slogany na billboardach czy kreatywna promocja w radio i TV. To cała treść, która towarzyszy procesowi kreacji marki – od budowania świadomości marki przez kontakt z klientem i działania sprzedażowe aż po zarządzanie wizerunkiem. Do zadań copywritera należeć więc będzie cała gama obowiązków uwzględniających operowanie słowem pisanym i czytanym. Warto wymienić takie elementy, jak przygotowanie scenariusza reklamowego do spotu telewizyjnego, stworzenie opisów produktowych do katalogu, przygotowanie tekstu do kampanii mailingowej czy pisanie tekstów publikowanych na blogu firmowym. Sam copywriter może też wspomagać działania tłumaczy przysięgłych, dziennikarzy, rzeczników prasowych, a nawet konferansjerów, muzyków czy mówców.
Czy copywriting to tylko „stukanie w klawiaturę”?
Osoby, które wcześniej nie miały styczności z copywritingiem mogą odnieść wrażenie, że jest to bardziej hobby aniżeli praca. W teorii nie ma niczego trudnego w siedzeniu przed komputerem i pisaniu tekstu, który to zostanie umieszczony na stronie. Nic bardziej mylnego – zacznijmy od faktu, iż praca copywritera jest stricte związana z kreatywnością. Bywają przypadki, w których dany temat – na przykład dofinansowania do fotowoltaiki – został już opisany na wiele sposobów. Mimo tego, copywriter musi niejako odkryć Amerykę na nowo, czyli przekazać informację w jeszcze bardziej ciekawy i angażujący sposób. Ponadto praca copywritera nie ogranicza się tylko i wyłącznie do pisania tekstu – konieczna jest jego „obróbka”, a więc optymalizacja treści pod kątem SEO, przeprowadzenie korekty czy skład i łamanie tekstu dopasowane do strony www. Stwierdzenie, że praca copywritera to tylko stukanie w klawiaturę ma tyle prawdy, co powiedzenie, że budowlaniec tylko nosi materiały.
Rodzaje tekstów w copywritingu i jego zastosowania
Tak naprawdę każdy copywriter – w zależności od swojego wyspecjalizowania – może wprowadzić swój podział tekstów. Jednak najbardziej uniwersalny, a zarazem dość „pełny” zakres tekstów wygląda następująco:
- Teksty na stronę www – wszystkie teksty, które są publikowane na stronach www niebędących zakładkami blogowymi, pełnią funkcję informacyjną;
- Treści na blogi firmowe – teksty, które są regularnie publikowane na blogu firmowym, dzięki któremu pozyskiwany jest ruch na stronę www;
- Opisy produktów i usług – teksty pełniące funkcję informacji, przedstawiają specyfikację produktu, jednocześnie mogą zawierać frazy kluczowe;
- Teksty katalogowe i broszurowe – teksty o marketingowym nacechowaniu, których zadaniem jest prezentacja produktu, kreowanie potrzeb i sprzedaż;
- Treści marketingowe – znajduje się tutaj całe spektrum tekstów, od maili newsletterowych przez wizytówki online, które promują firmę;
- Artykuły i felietony branżowe – teksty, których zadaniem jest ukazanie firmy jako specjalisty poprzez operowanie dużym stopniem skomplikowania branżowego;
- Teksty sponsorowane – gotowe do publikacji na portalach zewnętrznych treści zawierające odnośniki do promowanej strony i zachęty do podjęcia interakcji;
- Treści do publikacji w social mediach – teksty dedykowane największym portalom społecznościowym, takim jak Facebook, Instagram, LinkedIn.
To tylko najpopularniejsze przykłady usług obsługiwany przez nasz dział copywritingu. Z powodzeniem wykonujemy także niszowe zlecenia: od przemówień i tekstów na wystąpienia publiczne przez scenariusze reklamowe aż po komunikaty i treści ogłoszeń.