Jak usprawnić proces ofertowania Klientów w branży PV dzięki systemowi CRM?
Energia słoneczna, wodna, wiatrowa, biomasy czy geotermalna jest naszą przyszłością. Korzystanie z odnawialnych źródeł energii jest nie tylko ekologiczne i pozwala na ochronę naszej planety. Na dłuższą metę pozwala także na zmniejszenie kosztów ciepła czy energii.
Stale wzrastające koszty energii elektrycznej w Polsce oraz programy wspierające instalację paneli fotowoltaicznych sprawiły, że coraz więcej osób decyduje się na taką inwestycję. Wzrastający popyt na takie usługi doprowadził w ostatnich latach do znacznego wzrostu ilości firm działających w branży fotowoltaicznej. Przedsiębiorcy oraz handlowcy wyczuwając możliwość łatwego, szybkiego zarobku zmienili branżę. Jednakże za chęcią zysku powinna stać przede wszystkim najwyższej jakości usługa. Jak ją zapewnić na tak konkurencyjnym rynku?
Ofertowanie Klientów w branży instalacji fotowoltaicznej
Temat instalacji fotowoltaiki pojawia się bardzo często w rozmowach prywatnych, zawodowych czy na forach internetowych. Niestety nader często słyszymy bądź czytamy o negatywnych wrażeniach Klientów dotyczących obsługi Klienta oraz procesu złożenia oferty:
- Brak słowności i terminowości – referenci lub handlowcy umawiają się na jakiś termin, ale zapominają o nim i dzwonią po kilku dniach.
- Długi czas oczekiwania na ofertę – handlowcy przyjeżdżają na miejsce i wykonują pomiary. Obiecują pilne wysłanie oferty cenowej. Niestety jednak Klienci muszą często czekać kilka dni albo nawet tygodni na ofertę.
- Konieczność angażowania czasu Klienta – firma często wymaga, aby Klient przyjechał samodzielnie do siedzimy firmy w celu podpisania umowy.
- Przekładanie terminu montażu paneli fotowoltaicznych – z powodu opóźnień termin realizacji usługi się przedłuża, ale zdarza się, że Klient nie jest o tym informowany w odpowiednim czasie.
- Cena usługi po montażu okazuje się inna niż w przekazanej ofercie – może to być spowodowane błędami w obliczeniach, jeśli handlowiec nie korzysta ze specjalistycznego kalkulatora ofertowego.
Jak wygląda ofertowanie Klientów w systemie CRM dla branży PV?
Te wyżej wymienione i inne problemy branży fotowoltaicznej można łatwo wyeliminować dzięki stosowaniu innowacyjnych systemów informatycznych usprawniających cały proces ofertowania. Cały proces a więc kontakt z Klientem, wykonanie wyliczeń, złożenie oferty, podpisanie umowy oraz wykonanie usługi przebiega efektywniej.
Jak może wyglądać proces ofertowania Klienta w branży PV dzięki systemowi CRM?
- Handlowiec spotyka się z Klientem. Wykonuje pomiary. Dodaje Klienta oraz najważniejsze informacje dotyczące usługi do systemu CRM. Dzięki kalkulatorowi instalacji na miejscu przekazuje Klientowi wstępne informacje dotyczące ceny usługi.
- Referent w siedzibie firmy przejmuje obsługę klienta. Analizuje dane i na ich podstawie przygotowuje ofertę i wysyła ją do Klienta na wskazany adres mailowy. Jest możliwość sprawdzenia, czy Klient zapoznał się z ofertą.
- Osoba prowadząca ustawia sobie zadanie z przypomnieniem o kontakcie z Klientem. Kontaktuje się z Klientem w wyznaczonym terminie i uzyskuje informację, czy jest on zainteresowany współpracą.
- Referent personalizuje wzór umowy znajdujący się w systemie i wysyła do Klienta do zapoznania. Po zatwierdzeniu Klient ma możliwość złożenia podpisu elektronicznego.
- Po podpisaniu umowy ustalany jest termin montażu instalacji fotowoltaicznej. Osoba obsługująca ustawia sobie zadania i przypomnienia, aby pamiętać o kontakcie z Klientem w umówionym terminie.
Reasumując, system CRM pozwoli na poprawienie jakości całego procesu ofertowania wraz z eliminacją błędów w obsłudze. Pamiętajmy, że Klient zadowolony z jakości obsługi ale także z oferty firmy, chętnie poleci ją zarówno znajomym jak i internautom.
System CRM dla branży fotowoltaicznej
Innowacyjny system informatyczny ma za zadanie wspomóc zarządzanie relacjami z Klientem. Jakie cechy powinien posiadać system CRM dla branży instalacyjnej?
- Responsywne oprogramowanie webowe – możliwość korzystania z systemu CRM 24h/dobę z pozycji wyszukiwarki internetowej na komputerze, ale także tablecie czy telefonie.
- Tworzenie osobnych wątków dla odrębnych Klientów – warto zrezygnować z arkuszy kalkulacyjnych i trzymać wszystkie kontakty w jednym, bezpiecznym miejscu.
- Elektroniczny podpis – można rozszerzyć zakres działania i zawierać umowy bez konieczności osobistego spotkania, co przy okazji zminimalizuje obiekcje związane z pandemią koronawirusa.
- Wysyłanie ofert z systemu CRM – taka możliwość pozwoli na szybkie wygenerowanie oferty, wysłanie jej do Klienta, ale także sprawdzenie, czy dana osoba zapoznała się z wysłanymi wiadomościami.
- Kalkulator instalacji – handlowiec lub referent obsługujący Klienta mogą łatwo obliczyć cenę oraz zyski instalacji PV.
- Baza wzorów umów oraz ofert – ich posiadanie w systemie CRM przyspiesza proces przygotowania oferty lub umowy, a zaoszczędzony czas poświęcić można na rozwój działalności.
- Dodawanie zadań i przypomnień – słowność i terminowość są bardzo ważne dla Klientów, a możliwość dodawania zadań i przypomnień zapewni najwyższą jakość obsługi Klienta.
- Rozliczenia wielopoziomowe – w przypadku zatrudniania handlowców można bez problemu rozliczać ich prowizje na podpisane umowy.